Statistinės pasakos statistinėmis akimis
>> 2010 m. balandžio 16 d., penktadienis –
pasakos
Tikrai nesiruošiu analizuoti pasakų Bėgančios su vilkais stiliumi, ieškoti jose slaptos seksualinės, feministinės, mentalinės, pagoniškos ar kokios kitos kvintesencijos.
Noriu pažvelgt į pasakas paprastomis, jų vartotojo akimis. Tiesa, jų vartotojai dažniausiai yra vaikai, betgi jas analizuoja neabejotinai suaugę žmonės.
1. Raudonkepuraitė.
Kur žiūrėjo visos vaikų teisių tarnybos, kai mama išleido vieną vaiką į mišką?
O ką, leiskite paklausti, tuo metu veikė pati mama?
Ėjo į darbą fabrike?
Ar tiesiog smagiai leido laiką numesdama savo apkvakusios motinos priežiūrą mažametei dukrai?
Kur žiūrėjo visos socialinės tarnybos palikdamos vienui vieną sergančią senyvo amžiaus moteriškę sukiužusioje troboje netoli miško, be jokios socialinės pagalbos ir priežiūros? Dar gerai, kad ten atėjo tik vilkas. O, jei būtų atėję kokie aferistai išviliot varganos pensijos, kurios neužtenka net vaistams?
Kur žiūrėjo gyvūnų globos organizacijų nariai, kai buvo pjaunamas dar gyvo vilko pilvas? Ne humaniškiau būtų buvę jį prieš tai užmigdyti?
2. Auksinė žuvelė
Na, įkyrėjo jai tas senis, įkyrėjo, pristojo, ramiai plaukiot nedavė. Bet senis vis tik jai išgelbėjo gyvybę, tad kodėl ji negalėjo išgelbėti senio nuo senės terorizmo? Ar pagalvojo ta žuvpalaikė, kas bus seniui, kai jis grįš namo, o ten jį pasitiks senė, prie suskilusios geldos, ir aiškiai žinodama ką dėl to kaltint? Galbūt, tai buvo paskutinė diena senio gyvenime, o ta žuvis net nesiteikė išgelbėti savo gelbėtojo. Daug laimingesni senis su sene būtų buvę, jei būtų suvartoję tą gyvulį vakarienei pačią pirmą jos pagavimo dieną.
3. Batuotas katinas
Šuniška katino ištikimybė visiškam lepšiui šeimininkui. Geriau būtų iškart nuėjęs pas Šreką, ten bent jau jaustųsi teisingai įvertintas.
4. Eglė žalčių karalienė
Net nereikia ieškoti paslėptos prasmės, nes ji akivaizdi. Pasaka demonstruoja išankstinę lietuvių tautos vyrų neapykantą lietuvių tautos moterims, ištekėjusioms už užsieniečių. Kurie nepasibodėjo kerštui pasirinkt niekuo dėtų vaikų (kas dar kartą liudija, kad į vaikų interesus mūsuose atsižvelgiama mažiausiai, nes tokios jau, matote, susiklostė tradicijos iš seno). Analogiškai ne per didžiausio protelio Eglė irgi nematė reikalo parodyti dėmesį ar meilę vaikams – nuteisė juos kaip suaugusius ir pavertė medžiais. Jeigu jau pačiai jai užsinorėjo įsikast į žemę, tai kodėl nepamąstė, ar gera šitokia baigtis jos nepilnamečiams vaikams? Kodėl nekeršijo broliams, kurie ir buvo žmogžudystės organizatoriai? Ne, čia nori, nenori, prisiminsi feminizmą.... Eglė bijojo savo brolių, jie gi – diedai, stiprūs, ir ją primušti gali. Savo diedo, galinčio ją apginti, ji nebeturėjo. O atkeršyti poreikis buvo. Tai jinai ir atkeršijo tiems, kas pasitaikė po ranka. Vietoj to, kad būtų geriau vaikus žiūrėjus, o ne nutrenkus juos abejotinos psichinės sveikatos dėdžių globon, kai pačiai norėjosi prasilakstyt be papildomų rūpesčių. Tipiška. Tradiciška. Nūdieniška.
5. Undinėlė
Blondinė su žuvies smegenimis – na, ko dar iš jos tikėtis? Dėsninga.
6. Mergaitė su degtukais.
Visada klaikau nuo šitos pasakos. Toks a la S. Kingas adaptuotas mažiesiems. Kas dar klaikiau, tai faktas, jog ši pasaka įtraukta į kalėdinės tematikos literatūros vadovėlį pradinukams. Niekaip nesuprantu – na, kodėl kodėl kodėl kodėl kodėl?????!
Kad vaikus apimtų pakili kalėdinė nuotaika?
Kad jie suvoktų, jog būna ir liūdnesnių Kalėdų?
Kad jie suvoktų koks pasaulis žiaurus net mažiausiems?
Tikrai, Kalėdos yra pats tas metas šitam suvokimui.
Tai tiek pat absurdiška, lyg Civilinės metrikacijos skyriaus darbuotoja prieš sutuokdama jaunavedžius, imtų jiems ir paskaitytų Žemaitės „Marčią“. O ką – Vingių Jonas užtektinai šiuolaikinis reiškinys. Kažkodėl šitaip literatūriškai tyčiotis iš suaugusiųjų negalima, o iš pradinukų – prašom.
7. Dvylika mėnesių
Na, čia ta pasaka, kur pamotė išvarė podukrą paskutinę metų dieną į mišką žibučių. Sutiko ji miške dvyliką mėnesių, gavo žibučių, parėjo namo.
Su pasaka lyg ir viskas tvarkoj.
Tik vis pagaunu save galvojant – ech, būčiau aš jos vietoj....
Suspardyčiau kovą ir balandį – už pastovų, nuolatinį, nepakenčiamą vėlavimą.
Apspjaučiau birželį, liepą ir rugpjūtį už tai, kad dažniausiai ateina ne tik pavėlavę, ne tik išeina per anksti, bet dar ir atlieka savo pareigas kažkaip atmestinai, būdami tokie kažkokie išvėsę, apsnūdę....
Užsimočiau gruodžio pusėn – kam per anksti ateina. Kartais – net spaliui nespėjus išeit.
Kol kas tiek mano interpretacijų. Gal jūs turit ką pasakyti pasakų veikėjams?
Tekstas- Andrės, foto - Sonatos.
Tekstas- Andrės, foto - Sonatos.
Nelabai supratau ar čia juokais pasakos buvo "išanalizuotos" ar rimtai.. Tačiau bet kokiu atveju tokia "analizė" mano akimis yra nedovanotina. Pati visas šias pasakas esu skaičiusi ir visų jų "interpretacijos" daugiau ar mažiau sukėlė mano pasipiktinimą. Ypač nepatiko Eglės žalčių karalienės atsiprašant "dergimas". Tai yra mūsų tautos literatūros paveldas.. Iš čia kilo tokie lietuviški posakiai kaip stiprus kaip ąžuolas ir panašiai.. Ir tas vaikų pavertimas Lietuvos medžiais turi tam tikrą prasmę. Tad jei tai ir buvo juokais, nemanau kad galima šaipytis iš to kas lietuviška.. Ypač kai tokių lietuviškų dalykų kuo toliau tuo vis mažiau.. Net nekalbu apie tai kad auksinė žuvelė skirta vaikams pamokyti.. Ir jei ten viskas butų buvę kaip Jūs parašėte tai kur dingtų tas mokymas? Tarp kitko, ir suaugusieji galėtų iš tos pasakos pasimokyti..
Taigi, dar kartą pasikartosiu, nežinau ar čia juokais ar ne, tačiau bet kuriuo atveju šaipytis iš pasakų tiesiog negalima.
Oj koks rimtas komentaras tokioj smagioj temoj 8-)
Aš tai apie tą auksinę žuvelę...
Tikrai, jau vaikystėje supratau, kad net pasaka neišdrįso atskleisti, kas laukė senio, grįžusio pas senę, likusią prie suskilusios geldos :-)))). Nežinau, kaip tos pasakos rašytinis variantas (neskaičiau), bet kinematografija, ačiūdie, įžvalgiai apsiribojo negeru senės žvilgsniu, mestu į senį ir užrašu ,,pabaiga". Ačiū jai už tai :-)
Super. Ne kiekvienas supras ar suprasti nores :) Rasyk rasyk rasyk. Erlicko irgi ne kiekvienas supranta :)
Rasa, manau, jei senio gyvenimas ties žodžiu PABAIGA nesibaigė, tai jis toliau tapo žvejybos elektra pradininku :D
Jvana, labai džiaugiuos, kad čia lankaisi :)
:D Sakai elektra? Ji jau tais Auksinių Žuvelių laikais buvo, taip? Gal... Man su istorija nekas, tai aš labiau linkčiau prie kokio parako panaudojimo žvejybai/medžioklei amžiaus pradžios (na, kai jau su žmonėmis visi bandymai atlikti). Jei tik senė prie tos suskilusios geldos laukdama senio jau šito nebuvo sugalvojusi pirma ir visai ne žuvelių atžvilgiu. Žinia, moterys išradingesnės tokiuose buitiniuose reikaluose :D
Aš lietuviškų pasakų savo vaikams neskaitau. Ir neskaitysiu, nežiūrint to, kad tai - mūsų paveldas.
Iš vaikystės pamenu košmarą, kad ragana gali tave į pečių įkišt ir iškept...
Analizuok, Andre, toliau :)
Atejau ir neiseisiu pati. Teks tau vyti mane, jei ka.. :)
Tesinio lauksiu, nebent kepamu raganu netrukus pritruks.
Dar noriu pagirt Sonatos pasakišką (visom prasmėm) foto :) Atrodo, kaip lėlių teatro personažai, gyvi gyvi, su charakteriu tokie. Kur juos pagavai,a?
Rasa, imsiu dabar ir išduosiu visas paslaptis :D Šiaip tai čia mieste kažkur pas mus :)
Aš tai irgi vengiu lietuviškų pasakų, karta pamenu bandžiau kažkuriam iš vaikų skaityti, bet gerai kad pati prieš tai paskaičiau apie ką rašo. O TEN : kaip mamytė pasimirė, tai tėvelis ją miške pakasė, ir tos vėlė kiekviena naktį pas dukreles ateidavo. Nu gal ten geraja prasme suprasti reikėjo, bet man šiurpu pasirodė.
Oho, pasirodo, esama kraupesnių pasakų nei Mergaitė su deggtukais, ir dar - vietinio gamintojo, nereikia toli ieškoti, idant pasibaisėti. Atsiprašau, Jurga, nu, bet - žvygavau tavo pasakojimą perskaičius :D
Andre uzmirsai dar viena gera pasaka Jonukas ir Grytute :D
Gana, apie Joniuką ir Grytutę sąmoningai nerašiau, nes jau esu girdėjusi jos interpretaciją, ir daugiau nebeturiu ko pridurt. O tai, ką girdėjau, skamba maždaug taip - pasistatė ant senatvės moteriškė savo svajonių namuką, atėjo du kažkokie paaugliai banditukai, apgriovė namą ir dar šeimininkę sudegino....(kaip jau minėjau - Raudonkepuraitės močiutė lai tik džiaugiasi, kad pas ją tik vilkas atėjo)